BRE Bank

BRE Bank — bank specjalizujący się w obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw a także korporacji. Założony w 1986 roku jako Bank Rozwoju Eksportu. W skład Grupy Banku wchodzi wiele spółek z sektora finansowego, m.in: mBank oraz MultiBank. Grupa BRE Bank jest obecnie 3. największym bankiem w Polsce.

Głównym udziałowcem BRE Banku jest niemiecki Commerzbank AG — od 1994 partner strategiczny, od następnego roku udziałowiec, a w wyniku sukcesywnego zwiększania zaangażowania od 2003 posiadający ponad 70% udziałów w spółce.

BRE Bank notowany jest na GPW w Warszawie.

MultiBank

MultiBank – powstał w 2001 r. jako detaliczna część BRE Banku SA. MultiBank jest połączeniem tradycyjnej bankowości oferującej kompleksową obsługę w Centrach Usług Finansowych w całym kraju z nowoczesną bankowością dostępną przez Internet i telefon 24h na dobę.

Oferta MultiBanku skierowana jest zarówno do klientów indywidualnych jak i biznesowych reprezentujących sektor małych firm.

W ofercie dostępne są:

  • MultiKonto – rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy,
  • kredyty gotówkowe, odnawialne, samochodowe,
  • kredyty hipoteczne – Plany Finansowe,
  • karty kredytowe,
  • usługa maklerska oraz rachunek inwestycyjny,
  • ubezpieczenia on-line (komunikacyjne, nieruchomości, na życie),
  • lokaty terminowe, produkty strukturyzowane, lokaty walutowe,
  • oferta kredytowa dla firm.

W MultiBanku istnieje Klub Ekskluzywnej Bankowości Aquarius skierowany do zamożnej grupy klientów. Podstawowym produktem dedykowanym członkom Klubu jest prestiżowe MultiKonto Aquarius. Dodatkowo klienci Klubu korzystają ze specjalnej oferty depozytowo-kredytowej oraz opieki osobistych Doradców.

W placówkach MultiBanku znajdują się specjalne strefy 24h wyposażone w:

  • bezprowizyjne bankomaty,
  • bezpłatne wpłatomaty,
  • stanowiska internetowe do obsługi MultiKonta.

mBank

Mój syn powiedział kiedyś, że gdyby już nic więcej mi się nie udało zrobić, to i tak miałbym co opowiadać wnukom przy kominku. Jego opinię z pewnością w największym stopniu ukształtował mBank, który stał się moim znakiem rozpoznawczym.

Projekt mBank to dotychczas największa zawodowa przygoda mojego życia. Wszystko w tym przedsięwzięciu było niezwykłe, pomysł, czas jego realizacji i droga, którą przez osiem lat przebyłem z grupą wielu ludzi zafascynowanych tym projektem. Przychodząc z PKO Bank Polski do BRE Banku miałem zbudować nowoczesny bank dla rosnącej klasy średniej w Polsce, bank detaliczny dla wymagających klientów indywidualnych i przedsiębiorców. Diagnoza strategiczna polskiego rynku finansowego wykonana na początku 2000 r., moje świeże doświadczenia z Silicon Valley, fascynacja Internetem i Nową Gospodarką, a także rozmowy ze współpracownikami i obserwacja otoczenia zaowocowały iluminacją, że oto pojawiła się szansa na zrealizowanie przedsięwzięcia, które zmieni polski system bankowy. Z takim nastawieniem przystąpiłem do projektu mBank.

Zatrzymałem budowę MultiBanku rzucając wszystkie zasoby do pracy nad uruchomieniem pierwszego wirtualnego (internetowego) banku w Polsce. To był wyścig z czasem i konkurencją, która, jak wiedzieliśmy pracowała nad podobnymi rozwiązaniami. Mój entuzjazm, w większym stopniu niż przekonanie oparte na racjonalnych przesłankach, udzielił się moim współpracownikom. „Work hard, have fun, make history” było naszym zawołaniem a song „I believe, I can fly” często rozbrzmiewał na naszych imprezach. Po raz pierwszy w życiu miałem wrażenie, że jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia i odwaga wyjścia poza utarte schematy.

Na początku był chaos, znaliśmy tylko kierunek, więc szczegóły modelu operacyjnego powstawały w trakcie prac wdrożeniowych. Z naszych prac wyłaniał się swego rodzaju anty-bank, konstruowany jako zaprzeczenie podstawowych praw rządzących tym biznesem. Brak oddziałów i obsługi bezpośredniej, niskie ceny wynikające z oszczędności kosztowych, przejrzystość komunikacji, partnerskie relacje z klientami, bank jako adwokat klienta – to wszystko było sprzeczne z tradycyjnym modelem bankowości detalicznej. Ale to właśnie było najbardziej fascynujące, intuicyjnie czułem, że tego obecnie oczekują ludzie od instytucji finansowej. Byłem przekonany, że czas, kiedy klient był petentem, głupim i naiwnym, łatwym do zmanipulowania dostarczycielem zysków, należy do przeszłości.

Mieliśmy świadomość, że budujemy bank nowej generacji dla nowej generacji klientów. Mogłem się mylić co do szybkości zmian, ale kierunek był oczywisty. Mogłem przegrać, ale wygraliśmy wszyscy.

Gdy w marcu 2008 r. odchodziłem z BRE Banku, schodziłem z pokładu mBanku jako ich Kapitan. mBank powstał w 2000 r. w kraju o małej penetracji Internetu, gdzie zaledwie 50 000 osób korzystało z bankowości Internetowej. Siedem lat później mBank miał w Polsce blisko 1,8 mln klientów. Wejście na rynek Czech i Słowacji w listopadzie 2007 r. było sensacją. Po roku działalności mBanki zdobył zaufanie blisko czterystu tysięcy Czechów i Słowaków.

Zbudowaliśmy w Łodzi trzeci największy bank internetowy w Europie i piąty na świecie pod względem liczby klientów. Nigdy nie myślałem, nawet nie marzyłem, że uda nam się w Polsce stworzyć instytucję finansową należącą do grona światowych liderów. A jednak.

Świadectwem przebytej drogi są wybrane prezentacje i dokumenty udostępnione w Internecie zgodnie z filozofią mBanku.